12. lokakuuta 2011

Helppoa lohisoppaa

Taas sain kiusata perhettäni kalaruoalla. Tylsiä (ja omituisia) ovat, kun eivät mukamas kalasta tykkää. Täytyy yrittää edes tuo poika käännyttää meidän kalansyöjien kastiin. Muuten mulla on aina hirmuinen syömisurakka niinä päivinä kun kalaa tehdään. Yksi mun ehdottomista kalaruokasuosikeista on lohikeitot. Ja varsinkin kermaiset sellaiset. Lohikeitto on kyllä hyvä esimerkki siitä, että yksinkertainenkin voi olla hyvää!

Helppo lohikeitto

400g tuoreita, maustamattomia (kirjo)lohisuikaleita
5 isohkoa perunaa
1-2 sipulia
1l vettä
1 kalaliemikuutio
5-7 kokonaista maustepippuria
2dl ruokakermaa
tuoretta tilliä
suolaa tarvittaessa

  Kuutioi kuoritut perunat. Leikkaa kuorittu sipuli ohuiksi lohkoiksi. Laita vesi, kalaliemikuutio, pippurit, perunakuutiot ja sipulilohkot kattilaan. Kuumenna kiehuvaksi ja keitä kymmenisen minuuttia. Lisää kalapalat ja anna kiehua vielä noin 15 minuuttia. Lisää kerma ja hienonnettua tilliä maun mukaan. Kuumenna. Tarkista maku ja lisää suolaa tarvittaessa.


Tässä keitossa ei kyllä oo mitään erityistä, mutta hyvää on. Vielä kun olisi paahdettua ruisleipää kaveriksi. Oikeastaan nyt mua ei harmita yhtään, jos tuo ei muulle sakille kelpaa. Mulle kelpaa kyllä!

Ajatuksena oli tänään leipoa vielä pekonimuffinsseja, mutta en mä taida jaksaa. Jos siis siirtäis leipomukset huomiseksi. Huomenna ajattelin joka tapauksessa aloittaa mansikkakakkuprojektin perjantaita ajatellen, niin eiköhän nuo muffinssit tuu siinä sivussa. Julistetaan siis torstai leipomispäiväksi ja nyt saa rauhoittua tälle iltaa (ja keksiä tuolle mun sormea järsivälle pojalle jotain muuta tekemistä :) ).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti